ارزش‌‌های آمریکایی در #توالت گیت

کاخ سفید در منجلاب نژادپرستی عریان رئیس‌جمهور آمریکا گرفتار شده است. نه‌تنها سیاستمداران و رسانه‌‌های آمریکایی بلکه کل آفریقا و برخی کشورهای آمریکای لاتین واکنش‌‌‌هایی رسمی به توهین نژادی دونالد ترامپ به مهاجران غیرسفیدپوست نشان داده‌‌اند و ابعاد رسوایی طوری گسترش یافته که حتی موضوع استیضاح او را دوباره در دستور کار دموکرات‌‌های کنگره قرار داده است.
به گفته سناتور «دیک دربین»، ترامپ روز پنجشنبه گذشته در نشستی در کاخ سفید که با حضور نمایندگان 2 حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برگزار ‌شد، با اشاره به مهاجرانی که از هائیتی، السالوادور و بعضی از کشورهای آفریقایی به ایالات متحده مهاجرت کرده‌اند، گفت: «چرا این مردم را از کشورهای چاه‌‌های توالتی به اینجا راه می‌دهیم؟» ترامپ در واکنشی دیرهنگام به انتشار این رسوایی در توئیتی مدعی شد حرف‌های او اشتباه انعکاس یافته و این دقیقا همان کلماتی نبوده که استفاده کرده است. او همچنین گفت که رابطه خوبی با هائیتیایی‌ها دارد. اما اصرار ترامپ بر همان مواضع ضدمهاجرتی و همچنین بیانیه مبهم کاخ سفید که در آن عملا توهین نژادپرستانه رئیس‌جمهور آمریکا تکذیب نشده بود، نشان می‌داد که سناتور دربین دروغ نگفته و یک رسوایی جدید با عنوان «توالت گیت» در کاخ سفید در حال شکل‌‌گیری است. روز جمعه این سناتور در جمع خبرنگاران در شیکاگو بار دیگر تاکید کرد که خودش شاهد ایراد این سخنان از سوی ترامپ طی نشست دوحزبی درباره موضوع مهاجران بوده است. او حتی به بیان جزئیات حرف‌های ترامپ پرداخت و گفت: «ترامپ به توصیف مهاجران آفریقایی پرداخت که براساس معیارهای دوحزبی مورد حمایت قرار گرفته‌اند. این موقع بود که از این عبارات زشت و مبتذل استفاده کرد و کشورهایی که مهاجران از آنها آمده‌اند را توالت خواند. این دقیقا لغتی بود که از سوی رئیس‌جمهوری استفاده شده است. نه‌تنها یک بار، بلکه به صورت مکرر. این ماهیت گفت‌وگو و محاوره بود».
تردید جهانی در ارزش‌‌های آمریکایی
به نوشته نیویورک‌تایمز که طی 2 روز گذشته عمده صفحات اصلی روزنامه و تارنمایش را به رسوایی «توالت گیت» ترامپ اختصاص داده، اگر ترامپ از این سناتور دموکرات شکایت نکند بدین معنی است که راه احزاب و نهادهای حقوق‌بشری ایالات متحده برای طرح شکایت از رئیس‌جمهور این کشور باز می‌شود. اما هزینه اصلی این توهین نژادی رئیس‌جمهور، گریبان دیپلماسی بین‌المللی آمریکایی را می‌گیرد.


آمریکایی که تا همین سال گذشته به‌واسطه باراک اوباما و جمعیت
20 درصدی سیاهپوست و دورگه‌اش، خود را در خط مقدم حقوق‌بشر جهانی جا می‌زد، حالا مورد اعتراض تقریبا تمام کشورهای آفریقایی قرار می‌گیرد و  سخنگوی سازمان حقوق‌بشر سازمان ملل رئیس‌جمهور آن را رسما به نژادپرستی متهم می‌کند. روپرت کلویل در نشستی خبری در ژنو اعتراف کرد که در رابطه با اظهارات ترامپ نمی‌توان از هیچ واژه‌ای جز نژادپرستانه استفاده کرد. او گفت: «نمی‌توانید همه کشورها و قاره‌ها را چاه مستراح خوانده و آنان را نادیده بگیرید چون کشورهایی هستند که جمعیت‌شان را سفیدپوستان تشکیل نمی‌دهند». از طرف دیگر به گزارش الجزیره، 54 کشور آفریقایی از رئیس‌جمهور آمریکا خواستند که از توهین خود علیه برخی از کشورهای آفریقایی عذرخواهی کند و حرفش را پس بگیرد. سخنگوی اتحادیه آفریقا با بیان اعتراض رسمی کشورهای این قاره به اشاره توهین‌آمیز ترامپ به مهاجران کشورهای آفریقایی در آمریکا، آن را نشانه پایان نیافتن قرن‌ها تجارت برده‌‌های سیاه در آمریکا دانست.
خانم ابا کالوندو با بیان اینکه اظهارات ترامپ غیر قابل قبول و ناراحت‌کننده است، گفت: «اظهارات ترامپ فقط آنهایی که اصالتا آفریقایی هستند را ناراحت نکرد، بلکه همه شهروندان آفریقا را ناراحت کرد». او در پایان بیانیه اتحادیه مزبور آورده است: «ارزش‌هایی که ایالات متحده به‌واسطه آن به‌خاطر تجربه بخصوصش درباره مهاجرت شناخته می‌شد در معرض تردید قرار گرفته است».
این در حالی است که اتحادیه اروپایی و انگلیس، بزرگ‌‌‌‌‌ترین مدعیان حقوق‌بشر در کنار آمریکا هنوز هیچ واکنش رسمی به توهین نژادی ترامپ نشان نداده‌اند.
ترامپ # رئیس‌جمهور چاه توالت
اما در هائیتی، کشوری فروپاشیده و زخم‌خورده از استعمار، فقدان دولت مرکزی قوی باعث شد مردم اعتراض‌شان به توهین ترامپ را به شکل مجازی و بویژه با هشتگ توئیتری #Shitholepresident! یا # رئیس‌جمهور چاه توالت! نشان دادند. کاربران هائیتیایی همچنین با به اشتراک گذاشتن مناظر طبیعی بدیع این جزیره کارائیبی جوابی غیرمستقیم به توهین ترامپ دادند. به گزارش واشنگتن‌پست، هارولد ایساک، یک کاربر توئیتر با انتشار چنین عکس‌هایی با همین هشتگ نوشت: «چاه توالت من این شکلی است». اما السالوادور، دیگر کشور آمریکای لاتین که مورد توهین ترامپ قرار گرفته بود نیز ساکت ننشست و سفیر خود را از واشنگتن فراخواند.
حق‌السکوت ترامپ به هنرپیشه مستهجن
تاجر و زن‌آزار قهار نیویورکی در راه رسیدن به کاخ سفید حتی به یک هنرپیشه سابق فیلم‌های مستهجن حق‌السکوت داده است. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال فاش کرد که یکی از وکلای رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در سال 2016 و در کشاکش کارزار انتخاباتی او 130 هزار دلار به استفانی کلیفورد پرداخت کرده تا او را متعهد به خودداری از گفت‌وگو درباره ارتباط جنسی خود با دونالد ترامپ کند. کلیفورد در محافل خصوصی مدعی شده بود پس از دیدار با ترامپ در ماه جولای سال 2006 با او رابطه داشته و این در حالی است که ترامپ یک سال پیش از آن با ملانیا، همسر سوم و کنونی‌‌‌‌اش ازدواج کرده بود. در نهایت مایکل کوهن، وکیل مشهور و یک دهه‌ای شرکت «سازمان ترامپ» وظیفه دستیابی به توافق با این زن با حق‌السکوت را برعهده می‌گیرد.